Tájékoztató
Rugalmas tanulási utak
A végzettség nélküli iskolaelhagyás, lemorzsolódás megakadályozásának és legalább egy szakképzés megszerzésének célja érdekében a hatályos, a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 2014. évi módosítása célul tűzte ki a műhelyiskolák létesítését, valamint a Dobbantó program keretében megvalósuló egyéni készség és kompetenciafejlesztési tevékenység szakképzési rendszerbe illeszkedését, mint felzárkóztatást szolgáló megoldást.
A lemorzsolódás megakadályozásához, a képzési rendszerből képzettség nélkül kieső munkaerő-tartalék bevonásához a GINOP-6.2.4-VEKOP/16 projektben kialakított módszertani javaslatok alapján megvalósuló Műhelyiskolák és Dobbantó program keretében az oktatási és tanügyi-igazgatási területen dolgozók számára képzési, továbbképzési programok, tartalmak, elektronikus oktatási tudásbázis fejlesztésével, bemeneti és kimeneti kompetenciák mérésének kidolgozásával járul hozzá a projekt.
1.Dobbantó program
A Dobbantó program az általános iskolát el nem végzőknek biztosítja az alapkompetencia fejlesztést, ahonnan a Műhelyiskolába lehet továbblépni és alapfokú végzettséget szerezni. A Dobbantó programban az vehet részt, aki tizenhatodik életévét betöltötte és alapfokú végzettséggel nem rendelkezik.
- alapkompetencia-fejlesztés
- alapfokú végzettséggel nem rendelkező, 16. életévét betöltött tanulók részére
- mentor tanárral való közös munka
2.Orientációs évfolyam
Az orientációs fejlesztés program azoknak az alapfokú képzettséggel rendelkező fiataloknak kínál tanulási lehetőséget, akik bizonytalanok a pályaválasztásban vagy kompetenciafejlesztésre van szükségük a szakmai oktatásuk megkezdése előtt. Feladata a tanulók egyéni kompetenciáinak fejlesztése és a szakmai oktatás során elsajátítható szakmák gyakorlati körülmények között való megismertetése. Az orientációs fejlesztés programban a tanulók mentorálása, alapkészségeinek és kulcskompetenciáinak fejlesztése, pályaorientációjának, életpálya-tervezésének elősegítése történik rugalmas tanulásszervezési és személyre szabott oktatási formában.
Az orientációs fejlesztés program egy tanév terjedelmű, egyedüliként a rugalmas tanulási utakra épülő programok közül a tanév rendjéhez illeszkedően valósul meg, igaz, az első félévben még érkezhetnek új tanulók a csoportba, jellemzően a szakképzési centrum szakképzéséből lemorzsolódott tanulók közül.
- pályaorientáció, alapkészségek és kulcskompetenciák fejlesztése
- alapfokú végzettséggel rendelkezők számára
- projektoktatás
3.Műhelyiskola
Az Szkt. vhr. 53. § paragrafusa alapján a műhelyiskola definíciója a tanulónak, illetve a képzésben részt vevő személynek a szakképzésbe való bekapcsolódáshoz vagy a munkába állásához szükséges ismeretek megszerzésére szolgáló képzési forma. A műhelyiskola folyamatos mentori támogatással hozzájárul a tanuló, illetve a képzésben részt vevő személy személyes és társas kompetenciáinak fejlesztéséhez és önálló életkezdéséhez szükséges alapismeretek átadásához. A tanuló, illetve a képzésben részt vevő személy a műhelyiskolában tanulmányokat akkor folytathat, ha alapfokú végzettséggel nem rendelkezik és a szakképző iskola dobbantó programját elvégezte vagy alapfokú végzettséggel rendelkezik és a 16. életévét betöltötte. A műhelyiskolában részszakma megszerzésére irányuló felkészítés folyik, amelyet tanműhelyben vagy munkahelyi körülmények között a nappali rendszerben, kis létszámú csoportokban kell megszervezni úgy, hogy a részszakma megszerzésének időtartama - a tanév, illetve a tanítási év rendjére tekintet nélkül - legalább hat, legfeljebb huszonnégy hónap közé essen.
- min. 6, max. 24 hónap, részszakma megszerzésére irányuló felkészítés
- alapfokú végzettséggel nem rendelkező, de a Dobbantó programot elvégző tanuló VAGY alapfokú végzettséggel rendelkező és 16. életévét betöltött tanuló
- szakmai bizonyítvány államilag elismert alapfokú végzettséget és szakképesítést tanúsít,
- legalább egy munkakör betöltésére képesít
Módszertani támogató anyagok:
- Módszertani kézikönyvek, Egyéni Fejlődési Terv sablonok
- Módszertani ajánlások:
- részszakma katalógus műhelyiskola indításához
- a műhelyiskola és az orientációs program indításával kapcsolatos jó gyakorlatok
- kompetenciamátrix a mentorok kiválasztásához
- Nagy mennyiségű, előre elkészített projektfeladat, projektterv dobbantóhoz, műhelyiskolához és orientációs fejlesztés programhoz
- Mérésmódszertani útmutatók a dobbantó mérőeszközhöz
Megvalósult képzések, fejlesztések:
- Kompetenciafejlesztő mentorképzés
- 6 nap kontaktórás képzési nap + e-learning
- 60 OTR kredit
- Képzés során tanúsítványt szerzők: 374 fő
- Rugalmas tanulási utakra épülő programok vezetői támogatása
- 2 nap kontaktórás képzési nap + e-learning
- Szituatív vezetési ismeretek, kooperatív oktatási metódusok ismerete, konfliktuskezelés, beleérző képesség stb.
- Tudásmegosztó és kommunikációs platform (SharePoint)
- Bemeneti és kimeneti kompetenciák méréséhez online mérőeszköz fejlesztése dobbantóhoz
- E-Kréta modul fejlesztése
- SharePoint link:https://muhelyiskola.nive.hu/_layouts/15/fba/registration.aspx